«Lage rugproblemen, allergie, hoge bloeddruk en artrose zijn de belangrijkste chronische gezondheidsproblemen in België»

 Gezondheid.be (2019)

Volgens Harvard Health (2019) zou er sterk bewijs zijn dat op korte termijn yoga heel effectief kan zijn voor onderrugklachten. Bovendien vonden ze ook bewijs dat yoga op lange termijn ook effectief kan zijn voor chronische rugklachten.
Tijdens het beoefenen van yoga word je bewust van je lichaam. Yoga helpt het bevorderen van ademhaling en de kracht van de geest en het lichaam. Enquêtes toonden aan dat mensen die yoga beoefenden meer aandacht hadden voor hun lichaam, meer tevreden en minder kritisch waren over hun uiterlijk. Yoga is ondertussen ook al opgenomen bij de behandeling van eetstoornissen omdat het toch een zeer positief resultaat vertoont rond zelfzekerheid en body positivity (Harvard Health Publishing, 2015).
 

 

«1 op de 2 Belgen krijgt ooit artrose»

 Reumatoloog Jan Lenaerts

 

yoga kan pijnbestrijdend zijn

«The soul always knows what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind»

 

 

«Meer dan 1 op 4 Belgen hebben rugpijn dat op lange termijn kan omvormen tot chronische rugklachten»

Gezondheid.be (2019)

Een studie, gepubliceerd in het wetenschappelijk magazine Spine, stelde een reductie van 56% in rugpijn vast bij mensen die gedurende 24 weken, 2 yoga sessies van 90 minuten per week volgden. Ze vertoonden ook minder bijwerkingen en depressieve gedachten dan mensen met rugpijn die de normaal voorgeschreven procedure volgden. Er werden ook minder pijnstillers gebruikt door de mensen die yoga voorgeschreven kregen.

Dokters in de Verenigde Staten worden nu aangeraden door de American Society of Pain om patiënten met pijn in de onderrug, yoga voor te schrijven in plaats van bedrust. Door bedrust wordt inderdaad de druk op de onderste ruggenwervels weggenomen, maar bedrust zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de onderrugspieren verzwakken. In het algemeen kan gesteld worden: hoe sneller je begint te bewegen, hoe sneller je zal herstellen. Yoga vermindert rugpijn door de verhoogde flexibiliteit en spierkracht die de oefeningen met zich meebrengen. Relaxatie, stress reductie en betere lichaamsbewustheid spelen ook een rol.

 

Nog niet overtuigd? 

Vergeet niet: proberen kan geen kwaad!

 

Schrijf je hier in voor de online speeddate Accountancy & TAx!

Je bent ingeschreven, we kijk er naar uit jou te ontmoeten!